Julens dofter och smaker

Det finns så många dofter som är så starkt förknippade med julen. Doften av hyacinter, apelsiner, pepparkakor, stearinljus, glögg, listan kan göras lång. Det härliga med dofter tycker jag är att de ofta är starkt förknippade med minnen. Trots att vi kan äta apelsiner andra tider på året tänker jag alltid på jul när någon skalar en apelsin.
 
I år har jag unnat mig en julsåpa med doft av ingefära som står i köket, jag älskar doften av såpa och med ingefäran blir den faktiskt lite julig. Det är ju inte fel att få lite julkänsla när man städar.
 
 
Det är några veckor sedan vi hade glöggpremiär men det är verkligen något som doftar jul. När man värmer glöggen på spisen och den härligt kryddiga doften sprider sig i köket. Så härligt. Första glöggen för i år var en som fanns kvar från förra året men ser fram emot att smaka årgångsglöggen från Blossa, den låter god tycker jag.
 
 
Ett antal julteer får det bli varje år också. Fick två nya i present som jag precis har provsmakat. Jättegoda båda två. De både doftar och smakar juligt och gott. Det som heter Bjällerklang smakar både lakrits och kakao, det får dessutom en ganska mörk färg i koppen så att det nästan känns som att det är choklad man dricker. Jag gillar också de fina motiven på förpackningarna.
 
 
Jag fick också lite julig choklad som jag ser fram emot att provsmaka. Jag älskar choklad i alla dess former och de här känns riktigt spännande och lyxiga men jag spar dem till helgen.
 
 
Har jag inget annat juligt omkring mig som doftar har jag ju alltid mina doftljus. Ett av mina favoriter är Vinternätter. Det passar bra nu innan de riktigt juliga doftljusen får komma fram.
 
 
 
 
Julens dofter, Julens smaker | Choklad, Glögg, julte | |
#1 - - Maries strålande jul:

Så mysigt! Vilka fina teförpackningar <3

Svar: Teförpackningarna är verkligen jättefina:)
En fin jul

Upp