Dalarna, Dalarna

Har tillbringat en vecka i underbara vackra Dalarna. Meningen var att vi skulle ha semestrat en vecka i Kroatien med sol och värme men det fick bli en rundtur i Dalarna istället vilket varit jättemysigt. Sverige är ju verkligen helt fantastiskt. Den här tiden på året behövde vi inte heller oroa oss för att trängas med andra människor, det var väldigt lugnt på de platser vi besökte. 
 
Vi började i Falun där vi bland annat besökte Carl Larsson gården i Sundborn och Falu koppargruva. 
 
 
Jag tycker verkligen om många av Carl Larssons målningar och att besöka hans hem var lite som att kliva in i vissa av hans tavlor. Jag kunde ju också konstatera att han måste ha varit lite av en julälskar med tanke på hur många av hans målningar som har julen som tema och som vi hittar som motiv på julkort, julklappspapper etc. Jag köte med mig en jättesöt bricka och några julservetter i deras butik. Motivet på brickan var nytt för mig, inte ett av de mer kända julmotiven gissar jag.
 
 
När vi lämnade Falun stannade vi till i Leksand där vi passade på att fynda en massa gott bröd i Leksandsknäckes fabriksförsäljning, nu har vi knäckebröd för ett år framåt tror jag :) Efter Leksand rullade vi vidare mot Tällberg där vi bokat en övernattning på Åkerblads Gästgiveri och SPA. Maten var helt fantastisk och jag måste säga att Tällberg blev lite favorit hos mig bland de platser vi besökte. Magiskt vackert och underbart väder.
 
 
Efter Tällberg rullade vi vidare mot Rättvik där vi bland annat åket förbi Dalhalla (kikade över staketet) och besökte Styggforsen. Vi satt även en lång stund i solen på Långbryggan som sträcker sig långt ut i sjön.
 
 
Vi avslutade vår resa i mysiga Mora och tog även en tur till Orsa. Det blev ett besök i Rovdjursparken och utanför Orsa besökte vi ytterligare ett vattenfall, Helvetesfallet. Lite utmanande att ta sig det men väl värt det när vi var framme. Det är något speciellt med brusande vatten.
 
 
Vädret var på vår sida de flesta av dagarna och vi fick möjlighet att njuta av några av de skista skälvande dagarna av sommar, bara det att kunna sitta ute och njuta i kvällssolen är bara så ljuvligt.
 
 
En riktigt lyckad vecka har vi haft. Solen skiner här hemma idag men i blåsten börjar det yra en hel del gula löv vilket är ett tydligt tecken på att hösten är här. Hoppas på att kunna få njuta av lite soliga höstdagar innan det gråa höstrusket börjar.
 
Allmänt | CarlLarsson, Dalarna, Höst | |
#1 - - Anonym:

Visst är Sverige vackert! <3
Vilken otrolig skatt Carl Larsson har lämnat till eftervärlden.

Svar: Vi bor i ett fantastiskt land och Carl Larsson är så mycket Sverige <3
En fin jul

#2 - - Maries strålande jul:

Det var jag som skrev förra kommentaren, vet inte varför den blev anonym...

#3 - - Jul, Strålande Jul:

Underbara Dalarna verkligen! Vilka fantastiska bilder. <3 Älskar Carl Larsson och Sundborn. Precis som du säger, att det är som att stiga in i hans tavlor. Älskar också hela Siljansbygden. Sverige är verkligen fantastiskt.

Svar: Magiskt vackert :)
En fin jul

Upp