Stora pyntardagen

Igår hade jag min årliga "stora pyntardag". Varje år försöker jag ta ledigt från jobbet fredagen innan första advent för att bara vara hemma och förbereda vårt hem för den underbara adventstiden. Julmusiken flödar och jag tycker att det är så ljuvligt att kunna hålla på lugn och ro med att stryka gardiner och dukar, byta ut lampor som inte fungerar och bara mysa runt om göra fint. Dagen igår var helt perfekt. Vaknade alldeles för tidigt, typ runt fyra, upptäckte att det var helt stjärnklart och att vi hade stjärnbilden Orion precis utanför sovrumsfönstret, helt magiskt.
 
Frukost i soffan med risgrynsgröt, mängder med julte och ett par avsnitt av "Kaspar i Nudådalen" som jag tycker är en riktigt söt julkalender, mycket snö och charmiga karaktärer.
 
 
Det blev en stålande novemberdag med frost och solsken. Hos oss är det första dagen vi haft frost som varit kvar hela dagen, vi har haft några enstaka nätter med nattfrost men i övrigt en varm november. Jag älskar vårt lilla lusthus och tycker att det är extra fint med frost eller snö på taket. Utomhuspyntandet gjorde jag färdigt förra helgen och det lyste så fint i allt det frostiga.
 
 
En kollega på jobbet och hans sambo gör fina grantomtar som de normalt brukar sälja på julmarknader men eftersom det inte blir några marknader i år tog han med ett gäng till jobbet. De var väldigt lättsålda och jag lyckades få köpa två stycken som står på varsin sida om ingången till vårt hus. De är så himla fina och igår hade min lilla tomte fått frost på luvan dagen till ära.
 
 
Full fart med pyntandet hela dagen. Det blev även premiär för julmusik och säsongen inleds alltid med Carolas "Jul i Betlehem" där jag spelar albumet från början till slut, annars har jag en spellista på Spotify med en massa härlig blandning men som först vill jag ha Carola.
 
Så härligt att få hänga upp den allra första stjärnan i fönstret. I år fungerade dessutom nästan alla lampror som ett extra plus.
 
 
På eftermiddagen kom min svägerska förbi och vi tog en lång promenad i det vackra vädret. Blev bra med en paus i pyntandet. En tunn liten isskorpa hade lagt sig på delar av sjön.
 
 
 
På kvällen drack vi en glögg på verandan till skenet av vår lilla adventsgran och alla tända ljuslyktor, missade tyvärr att ta en bild men riktigt mysigt var det.
 
Nu är huset redo för advent och jag önskar att det gick att bromsa tiden lite nu för att riktigt hinna njuta av den här underbara tiden.
 
 
 
 
 
 
 
Advent, Julsaker, Jultomtar | Advent, Jul | |
#1 - - Maries strålande jul:

Jättemysiga foton <3 jag håller med, visst vill man bromsa tiden lite nu!!
Jag har lyssnat på julmusik i bilen ett tag men Carola sparar jag också till advent. Jag har några som inte känns lika juliga som jag startar med men favoriterna får vänta till advent <3

Svar: Tyvärr kommer tiden att gå alldeles för fort men det är bara att njuta :)
En fin jul

#2 - - Annie:

Vad mysigt du har det! Visst är det härligt med frost; fungerar nästan lika bra som snö:D

Svar: Så mysigt, tyvärr är all frost borta igen men det var fint så länge det varade :)
En fin jul

Upp