Julen 2020

Nu är själva julfirandet över detta märkliga 2020. Det här är ju året då vi alla har fått lov att göra anpassningar i vårt sätt att leva och det gäller ju inte minst julfirande. För vår del har det inneburit att vi inte kunnat fira julen så som vi brukar och inte kunnat träffa alla som vi brukar fira tillsammans med. Eftersom vi har förmånen att ha både barn, föräldrar, syskon och syskonbarn nära har vi i alla år firat på dagen med min mamma och bror med familj och på kvällen med mina svärföräldrar och min mans syster med familj. I år kunde det ju inte bli så och 2020 blev året då vi fick bryta vår långa tradition. För min egen del hade jag inte önskat annat än att det skulle vara precis som det brukar men jag kan föreställa mig att det kan finnas många människor som tyckte att det var skönt att bryta tradition, förändring behöver ju faktiskt inte alltid vara något dåligt.
 
I år fick jul firandet bli lite mer uppdelat och vi började redan den 22:a december då min pappa, hans sambo, min bror och hans fru kom över en sväng på kvällen. Vi satt ute på vår altan, drack lite glögg och åt gulaschsoppa. Vi hade tänt en massa ljus och hade det jättemysigt.
 
 
Den 23:e december kom mina svärföräldrar förbi, vi grillade korv och fikade utomhus, det blir ju lite kallt men inlindade i filtar går det ju att hålla värmen ändå.
 
Vaknade till en kall och frostig morgon på julafton, även om det inte var någon snö var det så vitt och vackert ute, helt magiskt med tanke på den otroligt gråa december vi haft. Jag och maken tittade på sista avsnittet av julkalendern på morgonen och hade vårt eget lilla julklappsbyte.
 
 
På dagen åkte vi hem till min mamma och hennes sambo en stund och åt lite skinksmörgås och fikade tillsammans. På eftermiddagen åkte vi hem till yngsta sonen och hans sambo för julfirande i deras nybyggda hus. Äldsta sonen var också med och till kvällen kom sonens svärföräldrar också. Vi hade en helt fantastisk julafton som började framför Kalle Anka, första gången på många år som jag faktiskt satt i soffan och tittade på Kalle, normalt brukar vi bara ha det på i bakgrunden.
 
 
Efter Kalle hjälptes vi åt att förbereda julbordet och som vanligt åt jag alldeles för mycket men det var så mysigt. Kändes speciellt att få fira första julen i ett alldeles nytt hem i alla bemärkelser. Eftersom de har ett jättestort vardagsrum med högt till tak har de plats för en gigantisk julgran, den är nästan tre meter hög och helt galet vacker. Min julafton kunde inte ha varit bättre.
 
 
Juldagsmorgon sov vi länge och tittade på Polarexpressen när vi åt vår grötfrukost. Till lunch blev det julbordsrester hemma hos sonen, det blir ju alltid så mycket mat kvar. Kvällen blev jättelugn hemma i soffan. Även annandagen blev riktigt lugn, vi satt ute på verandan en stund på kvällen och drack varm choklad.
 
 
Även om julen inte blev exakt som den brukar så blev det bra ändå. Jag fick fira min jul med de som står mig allra närmast och alla fick vara friska. Med lite tur kanske vi kan ta igen det vi missade nu i jul med ett rejält påskfirande.
 
Nu fortsätter jag att njuta av julledigheten. Börjar lite smått planera för vårt nyårsfirande där vi också kommer att få lov att bryta en mångårig tradition men det kommer alldeles säkert bli bra ändå.
 
Allmänt, Julens smaker | God jul, Jul | |
#1 - - Annie:

Det låter som om ni hade det riktigt mysigt, och ni kunde träffa alla ändå vilket ändå är det viktigaste!

Svar: Absolut, vi har haft en jättemysig jul <3
En fin jul

Upp