Julfirandet är över

Och så var själva julfirandet över för den här gången. Det blev ett ganska intensivt firande för oss i dagarna tre. Dagen före julafton firade vi som vanligt med min pappa. I år var vi hemma hos oss, vi äter alltid julgröt, skinksmörgås och lite annat smått och gott tillsammans med pappa och min bror och hans familj, jättemysigt.
 
Med vuxna och utflugna barn börjar traditionerna förändras lite. För allra första gången var maken och jag själva på julaftonsmorgon vilket kändes lite konstigt men vi hade det ändå jättemysigt och åt en liten frukost framför TV:n innan vi delade ut våra julklappar till varandra. Efter det åkte vi precis som vanligt hem till min mamma för jullunch återigen tillsammans med min bror och hans familj. Ingen av våra söner kunde vara med på lunchen då äldsta jobbade och den yngsta var med sin sambo hos hennes föräldrar, de kunde dock ansluta lite senare och vara med och fika samt på julklappsutdelningen. Framemot kvällningen rullade vi vidare till mina svärföräldrar för firande tillsammans med dem och min mans syster med familj och där julklappsspelet alltid blir en riktig höjdpunkt.
 
På juldagen hade vi istället förmånen att få äta frukost tillsammans med yngsta sonen och hans flickvän eftersom de sov kvar hos oss på julafton. På förmiddagen dök även andra sonen upp och vi hade vår egen interna julklappsutdelning inom familjen. Det blev lite som julafonsmorgon brukar vara, bara en dag senare. På kvällen hade vi ytterligare en liten julmiddag här hemma tillsammans med min mamma med sambo, svärföräldrarna och makens syster med familj. De yngre förmågorna skulle naturligtvis ut på kvällen då juldagen ju blir lite av en "hemvändarkväll" där man kan träffa en hel del kompisar som inte längre bor kvar i stan.
 
Annandagen blev riktigt lugn, lite födelsedagsfika hos min brorsdotter som fyller år i januari men åker tillbaka till Umeå där hon studerar redan nu i mellandagarna.
 
Är så otroligt glad och nöjd med vårt julfirande. Jag känner mig så glad och tacksam över att ha möjlighet att få fira julen med alla våra nära och kära. Tänker nu bara fortsätta att njuta av ledigheten här i mellandagarna och se fram emot lite nyårsfirande tillsammans med våra grannar.
 
 
 
 
 
 
 
 
Allmänt | Julafton | |
#1 - - Annie:

Wow, ni har verkligen haft fullt upp! Vad härligt att du är nöjd med julen:)
Gott Nytt År!

Svar: Ett riktigt Gott Nytt År till dig också!
En fin jul

Upp