Julkalenderfavoriter

Ett mysigt sätt att komma i julstämning är att titta på julkalendrar från tidigare år, förutsatt att julkalendrarna faktiskt handlar om julen vilket inte alltid är självklart.
 
För mig ska en bra julkalender handla om julen och gärna följa julens olika dagar som att det är lucia avsnitt 13 till exempel. Det finns många kalendrar som lyckats bra med detta och här är några av mina favoriter.
 
Mysteriet på Greveholm är och förblir en av mina absoluta favoriter med sina charmiga karaktärer och den mysiga slottsmiljön. Där har man också lyckats riktigt bra med uppföljaren "Grevens återkomst", en värdig uppföljare där man på ett bra sätt väver ihop handlingen med originalet utan att det blir en dålig kopia.
 
 
 
En annan av mina absoluta favoriter är Kaspar i Nudådalen. Den innehåller allt som en bra julkalender ska ha enligt mig. Dels utspelar den sig i en mycket vintrig miljö med massor med snö och vi får följa med alla jultraditioner i Nudådalen med julbak, julmarknad, luciafirande, grötmiddag osv.
 
 
Sist men inte minst gillar jag verkligen Sunes jul, där i och för sig vissa avsnitt är roligare än andra men Peter Haber är helt magisk som pappa Rudolf.
 
 
 
 
Julfilmer | |
Upp