Säsongsstart - Årets magiska jullista

Då var det dags att smyga igång med årets julbloggande. Semestern är slut för min del och det känns som att hösten kom lite väl snabbt, 7 grader på termometern i bilen i morse, riktigt ruggigt. Förhoppningsvis är det en hel del sommar kvar men det känns ändå helt rätt att putta igång bloggen lite smått för säsongen.
 
En bra start på bloggsäsongen är att svara på "Årets magiska jullista" från Svensk jul.
 
När tycker du det är dags för julen att göra entré i våra butiker och på nätet? 
I alla fall i oktober, självklart börjar jag spana långt före det men oktober får duga :)
 
Varifrån kommer tomten? Nordpolen, Rovaniemi, Mora eller någon annan stans Ifrån!?
Nordpolen, självklart
 
Favorit radio julkanal?
Jag lyssnar inte så mycket på radio men Mix Megapol (som är igång i bilen och ibland på jobbet) brukar i alla fall ha den goda smaken att spela enbart jullåtar under hela december

När tycker du det är ok att börja tänka på och planera julen?
Jag kan nog ägna en tanke på julen året runt men eftersom jag i grunden är en vår och sommarmänniska börjar jag inte planera förrän efter att semestern är slut.

Brukar ni ha jultårta?
Nej det brukar vi inte, det är så mycket annat sött och gott kring jul så jag kan inte direkt säga att jag saknar det, men visst är det häftigt att se alla bilder på vackra och fantasifulla jultårtor.
 
Julprogram som har gått men inte går längre som ni saknar?
Jag kan faktiskt inte komma på något, favoriten är helt klart "Jul med Ernst". 
 
Vem vill du ha som årets julvärd?
Måns Zelmerlöw skulle vara trevligt tycker jag.

Måste julkalendern handla om julen?
Absolut, de bästa julkalendrarna är helt klart de som har ett tydligt jultema.
 
Vad är bäst med julen?
Jag älskar advent, det är så mysigt med alla ljus, allt pynt, glöggen, julmusiken och att få börja länta till julafton. För mig är advent en magisk tid.

Om riktiga tomten faktiskt knackade på din dörr på julafton! Vad skulle du göra då?
Jösses, jag skulle troligtvis bli fruktansvärt starstruck till att börja med. Självklart skulle jag bjuda tomten på något att äta och dricka, allt annat hade ju varit oartigt ;). Självklart skulle jag ta en massa fotografier, utan fotobevis skulle jag troligtvis själv ha svårt att tro att det verkligen hade hänt. Jag skulle naturligtvis be att få klappa renarna och om jag kände mig tillräckligt modig kanske jag skulle be om att få följa med på en tur i hans släde.

Vad skulle du säga om du såg en tomtenissa smyga runt i buskarna?
Troligtvis skulle jag fråga om vi får bjuda på lite fika, så som vi alltid gör när vi får besök :)
 
Vad gör tomtemor hela dagarna?
På något sätt känns det som att tomtemor mest finns i köket och ser till att det alltid finns något gott att bjuda på.
 
Brukar ni ha en mistel upphängd? 
Inte varje år men det har hänt. 
 
Vem hade du velat vara? Tomten, tomtemor, Rudolf med röda mulen eller en tomtenisse!
Jultomten naturligtvis
 
Tror du att nissarna och tomten förstår renarna?
Jag tror att både tomten och nissarna förstår renarna på samma sätt som våra gamla gårdstomtar kunde kommunicera med djuren, inte för att jag vet exakt hur det gick till men jag gissar att det handlar om någon sorts tyst kommunikation.
 
Vad är ditt bästa julminne från din barndom?
Det är omöjligt att välja ut ett specifikt minne men det var så spännande att gå och kika på julklappssäcken (och kanske klämma och känna lite också). Som barn var nog julklapparna det allra viktigaste :)

Grinchen knackar på dörren, Vad gör du?
Självklart bjuder jag in honom på lite julfika, jag skulle nog se om jag inte skulle kunna fixa någon liten julklapp till honom också, en fint inslagen julklapp borde kunna få självaste Grinchen att smälta.
 
Bild från Pinterest
 
Allmänt | Jullista | |
#1 - - Maries strålande jul:

Roligt att du är igång! Själv har jag en semesterdag kvar, ska njuta riktigt!

Svar: Tack! Det blir väl lite lugnt så här i början men det är kul att vara igång. Njut riktigt ordentligt av slutet på din semester :)
En fin jul

#2 - - Svensk Jul:

Kul att du hittade min jullista :-) Roligt att läsa dina svar.

Svar: Det var en rolig och fantasifull lista tycker jag :)
En fin jul

#3 - - Andrea:

Rolig läsning och kul att du kickar igång bloggen igen! :)

Svar: Tack, konstigt att man börjar tänka jul innan sommaren ens är slut :)
En fin jul

Upp