Julfirande och traditioner

Nu är det så nära, redan imorgon har vi vårt första julfirande och i övermorgon är det julafton. Få högtider är ju så förknippade med traditioner som just julen. I vår familj har vi firat julen på samma sätt i många år. Dagen före julafton firar vi jul med min pappa tillsammans med min bror och hans familj. Det brukar vara jättemysigt och en härlig start på firandet. I år kommer vi att vara hemma hos oss och för första gången kommer vår äldsta son inte vara med eftersom han jobbar.
 
Julafton inleder vi alltid med paketöppning här hemma för att sedan åka till min mamma för firande med henne och återigen min bror och hans familj. På kvällen är vi hos mina svärföräldrar tillsammans med min mans syster och hennes familj. Även här blir det lite annorlunda i år eftersom vår äldste son jobbar även på julafton vilket innebär att han för allra första gången inte är med här hemma på julaftonsmorgon, han kommer att dyka upp en stund hos min mamma efter jobbet, kvällen firar han sedan hemma hos sin flickväns föräldrar. 
 
Allt detta är ju en helt natrulig utveckling när barnen växer upp och det inte längre blir självklart att ha dem hos sig hela tiden. I år löser vi det helt enkelt med ett litet extrafirande här hemma på juldagen då den älskade sonen faktiskt är ledig :)
 
 
 
Allmänt | Julfirande | |
#1 - - Lisas Vinterland:

Tack ska du ha för julhälsningen! Hoppas du får en riktigt härlig och god jul! :)

Svar: Ha en riktigt fin jul!
En fin jul

#2 - - Maries strålande jul:

Visst vill man hinna träffa alla under julen och jag tycker också att det går bra att fira, träffas och umgås mer än på själva julafton.

Svar: Absolut, julen består av många dagar. Ibland kan det till och med vara lite skönt att sprida ut det och få ännu mer jul :)
En fin jul

Upp