Jullista om julbloggar

Det var länge sedan jag svarade på en jullista och nu tänkte jag passa på att svara på Annies lista från "Våran lilla julvrå", för övrigt en av mina favoritjulbloggar och en av de första jag började följa.
 
1. Varför började du julblogga?
När min äldsta son gick på gymnasiet berättade han att en av hans klasskompisars mamma var lika jultokigt som mig och till och med hade en egen julblogg. Innan dess hade jag egentligen aldrig intresserat mig för bloggar men det fick mig att göra lite sökningar på nätet där jag snabbt hittade till ett par samlingssidor för just julbloggar och upptäckte hur många människor det finns som älskar julen och som vill dela med sig av en massa härligt juliga saker. Efter ett par år kände jag att det var något som jag också ville göra och på den vägen är det. För mig är bloggandet ett härligt sätt att få dela med mig av allt det som är jul för mig och helt klart finns det många likasinnade människor. Jag blir fortfarande lika glad över alla trevliga kommentarer och den trevliga gemenskapen mellan julbloggare.

2. Vad heter din julblogg och varför gav du den det namnet?
Ärligt talat kommer jag inte riktigt ihåg, jag vet att jag till att börja med hade några andra alternativ men som redan var upptagna. Jag tycker att det passar mig på något sätt, jag fill ju gärna att alla ska ha just "en fin jul".

3. Hur tänker du runt utseendet på din julblogg?
Första åren höll jag på lite med designen och sedan har den fått se ut som den gör. Jag vill ha det ganska enkelt och har ärligt talat inte funderat jättemycket över det, den känns ok. Jag tycker fortfarande om den vintriga bilden som jag valde som header redan från början. Det är ett foto som jag själv har tagit från den väg som leder hem till vårt hus en sådan där galet vintrig dag 2009. Det är inte ofta det ser ut så här hos oss.
 
 
4. Var brukar du sitta/ligga/stå och julblogga? 
Jag brukar nästan alltid sitta vid vårt matbord i matrummet, ett av mina favoritrum i huset.

5. Vad får dig att känna för/vilja skriva ett julbloggsinlägg?
Det kan nog egentligen vara precis vad som helst som får mig att tänka på julen eller något som gör mig inspirerad. När jag började julblogga tyckte jag att det var kul att kika på produktnyheter och publicera lite sådana inlägg, det har det blivit lite mindre av med åren. 

6. Har du ett speciellt tema/fokus/tanke med din julblogg?
Här får jag nog svara, absolut inte. För mig har det alltid räckt att temat är julen. Jag är inte så där särskilt duktig på varken julpyssel eller julbak och blir så imponerad av alla som är så duktiga. För mig blir det lite svårt att ha något särskilt tema eller inriktning, jag får säga julen helt enkelt.

7. Tänker du på din julblogg under HELA året?
När julen är över och jag gör mitt sista inlägg för säsongen tänker jag inte så mycket på julbloggen på ett tag. Självklart kan det dyka upp någon tanke ibland och lite sporadiskt kan jag kasta ett öga på några blogginlägg från julbloggare som är aktiva hela året. Oftast är det när sommarsemestern är slut som jag går igång med tankarna kring jul och julbloggande.

8. Vad tycker du är det mest positiva respektive negativa med att julblogga?
Det mest positiva är att ha en plats att dela med sig av allt juligt och vetskapen att det finns så många likasinnade, det finns en härligt gemenskap mellan julbloggare som jag verkligen tycker om. För mig har också julbloggandet varit ett sätt att göra hösten lite roligare. Kan egentligen inte komma på något negativt, när jag började julblogga kunde jag känna mig lite stressad över att jag inte gjort något inlägg på länge men så känner jag inte alls längre. Jag bloggar när jag tycker att jag har något att dela med mig av.

9. Om du skulle ha kunnat intervjua vem som helst (levande/historisk/känd/okänd) för ett julbloggsinlägg, vem skulle det vara och varför? Tomten räknas INTE😂!
Här hade jag ju velat säga jultomten ;) Jag kan faktiskt inte komma på någon just nu som jag skulle vilja intervjua om julen.

10. Finns det någon annan julbloggare vars julfirande du skulle vilja ta del av?
Det är så fantastiskt roligt att läsa om alla julbloggares olika mysiga julfiranden och alla härliga stämningsfulla bilder. Jag tror att jag skulle kunna trivas på många ställen men jag älskar vårt eget julfirande och tycker självklart att det är allra bäst. Men visst är det fantastiskt att se bilderna från julbloggare som finns längre norrut i landet och som faktiskt har riktigt vinter när det är jul vilket vi inte har så ofta här där jag bor.

Allmänt | Jullista | |
#1 - - Annie:

Åh vad roligt att du tog dig tid att svara på frågorna!!! Kul att läsa om bilden i headern; har alltid tyckt den är så fin <3. Och du har verkligen rätt om att hösten blir mycket trevligare när man kan julblogga sig igenom allt regnrusk:)

Svar: Julbloggandet gör helt klart hösten lite roligare :)
En fin jul

#2 - - Jul hos Linda:

Vilken rolig läsning! :) Jag tycker också att det finns en sån fin gemenskap mellan julbloggarna, det får en verkligen att vilja fortsätta år ut och år in. Julbloggandet hör till jultraditionerna numera!

Svar: En riktigt härlig tradition att julblogga :)
En fin jul

Upp