Bloggstafett - Julens bästa film

Igår inleddes bloggstaffetten på Sofies Julblogg med "Julens bästa strumpor" och idag är det min tur. 
 
 
 
Eftersom jag älskar julfilmer kunde jag inte låta bli att välja temat "Världens bästa julfilm". Bland alla jättemysiga julfilmer finns det en som är min absoluta favorit, "Miraklet i New York" (från 1994) eller "Miracle on 34th Street" som är filmens originaltitel. För mig har den filmen allt som en bra julfilm ska ha när det kommer till julstämning. 
 
 
 
Filmen utspelar sig naturligtvis i New York vilket bara det innebär en hel mängd fantastiska scener, är det något man kan i New York så är det ju julpynt. Huvudpersonen är sexåriga Susan som bor tillsammans med sin mamma på Manhattan och som trots sin ålder har tappat tron på jultomten. Men så dyker han upp, Kris Kringle, en mysig gammal man som får jobb som varuhustomte på varuhuset där Susans mamma arbetar och plötsligt är det inte lika självklart längre. Olika händelser gör att till slut hela New York blir tvugna att ställa sig frågan om de faktiskt tror på jultomten. Richard Attenborough gör en fantastisk insats som Kris Kringle och filmen är bara jättemysig.
 
 
 
 
 
Imorgon fortsätter bloggstafetten "Julens bästa" hos Jul hos Jenny.
 
Julfilmer | Bloggstafett, Julfilm, Miraklet i New York | |
#1 - - Charlie- Kulturtanten som älskar jul:

Vad tycker du om originalet?

Svar: Pinsamt nog har jag inte sett originalet, står på min "To do list" :)
En fin jul

#2 - - Sofies julblogg:

Tack för tipset! Själv är jag dålig på film överlag, så jag tar gärna emot bra tips! :)

Svar: Själv älskar jag julfilmer men detta är som sagt min absoluta favorit :)
En fin jul

Upp