Enkel soppa

För mig soppor och grytor mat som jag förknippar med hösten. Jag gillar soppor i alla möjliga former och tycker att det är en maträtt som är ganska underskattad men många gånger tar det ju lite tid att tillaga en riktigt god soppa. Lite för lång tid för mig på en vardag i varje fall.
 
Här är ett tips på en mycket enkel vardagsfavorit hemma hos mig.
 
600 g köttfärs
1 gul lök
2 paprikor (gärna olika färger)
5-6 medelstora potatisar
1,5 paket tacokryddmix
1 msk tomatpuré
2 köttbuljongtärningar
1 liter vatten
salt efter smak
 
Bryn köttfärsen tillsammans med strimlad lök och paprika. Häll i tacokryddor, tomatpuré och salt. Fyll på med vatten och buljongtärningarna. Tillsätt den skalade och tärnade potatisen. Koka tills potatisen är mjuk. Servera gärna med en klick creme fraiche.
 
Som alltid med soppor går det ju att byta ut och tillsätta andra grönsaker efter vad man tycker om. Ibland har jag till exempel haft i en burk med majs också.
 
Julens smaker | Soppa | |
Upp