Julminnen

Hemma hos oss har julaftonsmoron alltid varit något alldeles särskilt. Eftersom vi har förmånen att både jag och min make har våra föräldrar och syskon i samma stad han vi alltid delat upp julafton och firat på två ställen. Det blir lite hektiskt men det fungerar och vi har fått möjligheten att träffa alla och umgås på självaste julafton.
 
Just för att det varit lite hektiskt under dagen har vi alltid valt att ha ett eget litet familjemys på morgonen innan vi ger oss iväg. När barnen var små vaknade de självklart tidigt på julaftonsmorgon och hittade varsitt litet paket i julstrumpan. Efter det fanns gott om tid att äta en lättare frukost med adventsljusen tända på bordet för att sedan ha vår egen julklappsöppning vid julgranen. Vi valde att barnen alltid fick öppna sina julklappar här hemma isället för att ta med oss paketen hemifrån. Dels fick vi en mysig stund här hemma med tända ljus och julmusik bara vi i familjen. Vi fick njuta av att se barnens glädje över de julklappar vi hade köpt. Jag blir fortfarande alldeles varm när jag tänker på barnen i sina tomtepyamaser med den där glittrande glädjen som hör ihop med barn och julen, överlyckliga för varje paket som öppnades. På något sätt släppte spänningen lite efter det och de kunde oftast vara lite mer avslappnade i väntan på tomten hos mormor och hos farmor och farfar.
 
Våra mysiga julaftonsmronar har vi fortsatt med i alla år och förra året kom båda sönerna hem till vår lilla julaftonsmorgon trots att de inte bor hemma längre. Tvivlar på att det blir så i år men för mig är jag övertygad om att julaftonsmorgon här hemma kommer att fortsätta vara magisk. Underbara minnen är det i alla fall.
 
 
Bild från Pinterest
Allmänt | Julminnen | |
#1 - - Tezz Christmas:

Låter som magiska mornar och jag är säker på det blir en fantastisk jul i år med. Härligt att få läsa om hur andra gör 👍

Svar: Verkligen helt magiskt, underbara minnen :)
En fin jul

Upp