Julskivor

Fortsätter lite på temat julmusik. Marie  gjorde ett trevligt inlägg på sin blogg om "julskivor med nostalgi" och jag kan bara instämma i att julmusik och julskivor för mig är förknippat med så mycket minnen och nostalgi. Spotify är ju fantastiskt där man kan skapa sina spellistor med alla favoriter men att lyssna på en hel julskiva från början till slut där man vet exakt vilken ordning låtarna kommer är något helt annat och det var ju så det var förr. För ett par år sedan var vi utan Internet precis vid första advent, vilken himla tur att jag hade riktiga julskivor att spela då.
 
Min absoluta favoritskiva är Carolas "Jul i Betlehem" som var en av de första juskivorna jag själv köpte. Den brukar alltid få inleda säsongen och jag spelar den alltid i sin helhet när jag adventspyntar.
 
 
Vi spelade alltid mycket julmusik hemma när jag växte upp och det finns en hel del skivor från min barndom som väcker så många härliga minnen från jularna under min uppväxt. En av Elvis julskivor fanns hemma och spelades flitigt. Hans version av "White christmas" är fortfarande en av mina favoriter.
 
 
En annan skiva som mamma spelade flitigt var Boney M och jag har ett gäng av deras jullåtar på min spellista på Spotify.
 
 
En annan julskiva som jag egentligen aldrig lyssnar på längre är ett svenskt julalbum med Family four. Den är riktig nostalgi för mig, jag tror egentligen aldrig att jag hört den annat än hemma hos mamma och pappa och det kanske är just därför. Av någon anledning ler jag så fort jag ser skivomslaget med gruppen i sina röda polotröjor. Den är barndomsjul för mig.
 
 
En annan av mina egna favoriera är Peter Jöbacks julskiva, jag tycker att han har en röst som passar så bra till jullåtar.
 
 
Innan Spotify var ju julskivor med blanade artister ett bra alternativ och jag tycker fortfarande om "Abslute Christmas" där jag har en dubbel-CD där den ena innehåller mer moderna jullåtar och den andra klassiker.
 
 
Julmusik är fantastiskt och det skulle inte kännas som jul för mig utan julmusik.
 
 
 
 
 
 
Julmusik | Julmusik | |
#1 - - Jul, Strålande Jul:

Visst är det något speciellt med gamla julskivor, att lyssna på dem i sin helhet! Kan verkligen känna mig igen i fenomenet att veta exakt vilken låt som kommer näst när man hör slutet på den föregående låten. Vilket sött omslag på Family Fours julskiva! Den har jag inte sett (eller hört) förut. Absolute Christmas är ju en klassiker verkligen! Tycker bäst om den första originalupplagan som kom 1994 eftersom det är den jag växte upp med.

Svar: Visst är det charmigt, Spotify i all ära :)
En fin jul

Upp